Odborníci radia, ako si užiť sviatky bez tráviacich ťažkostí a bolestí žalúdka


Dôležité je neprejedať sa aj pravidelne športovať.

Vianočné sviatky sú často spúšťačmi nadmerného a nevhodného jedenia. Odborníčky na zdravú výživu, diabetes a pohyb z Biomedicínskeho centra Slovenskej akadémie vied (BMC SAV) pripomínajú niekoľko zásad, ktoré pomôžu predísť tráviacim ťažkostiam a vychutnať si vianočné sviatky v zdraví.

"Zvýšené pracovné či osobné napätie sa môže premietnuť až do emocionálneho prejedania. Sú aj takí jedinci, ktorí jedlom alebo pitím umocňujú svoj pocit pohody. Nerešpektujú pritom pocit sýtosti a jedia, aj keď už majú dosť, len preto, lebo im to chutí a majú z jedla pôžitok," vysvetlila Adela Penesová, ktorá zároveň pripomína, že práve počas Vianoc prichádzajú ľudia najčastejšie na pohotovosť so žlčníkovými záchvatmi, podráždeným žalúdkom či so zápalom pankreasu.

Rizikom počas Vianoc nemusí byť len nadmerné jedenie, ale aj zanedbanie pohybu. Odborníčky apelujú, aby ľudia boli aktívni aj počas sviatkov.

"Práve zvýšenie výdaja energie pri pohybe nám môže pomôcť vyrovnať sa s extra vianočnými kalóriami tak, že ich spálime a neuložíme do našej tukovej ‚špajzy‘," dodala Barbara Ukropcová, ktorá zdôrazňuje, že každodenný pohyb je najlepším darčekom, ktorý môžeme darovať svojmu zdraviu.

Vedkyne pripomínajú, že metabolizmus nemá "prázdniny", a preto nikdy nie je neskoro začať cvičiť, zdravšie sa stravovať a byť aktívny.

Ľudia by si mali denne dopriať jednu až dve porcie ovocia a tri až štyri porcie zeleniny či hrsť orechov. Preferovať sa majú potraviny s obsahom vlákniny a celozrnné pečivo, koláče a sladkosti pripravovať s nižším obsahom cukru a nepreháňať to s alkoholom. Upozorňujú aj na to, aby sa nezabudlo na pitný režim.

Podľa odborníčok tradičný štedrovečerný kapor nemusí byť vysmážaný. Lepšie je rybu upiecť, dochutiť bylinkami, citrónovou šťavou či zapiecť so zeleninou. Zemiakový šalát si majú ľudia dopriať v zdravšej verzii. 

Zdroj: TASR