ODBORNÍCI radia, ako správne GRILOVAŤ: Pripravte si chutný a zdravý obed!


Aj pri grilovaní je dôležité dodržiavať zopár zásad. Vďaka nim bude váš pokrm nielen chutný, ale aj zdravý.

Počas letnej grilovačky je potrebné dať si pozor na to, aby bolo jedlo pripravené kvalitne. Ako upozornila Natália Šranková, nesprávnou prípravou môže byť takéto jedlo zdraviu škodlivé. Na to, aby bolo čo najzdravšie, je potrebné dodržiavať viacero zásad.

Poukázala na to, že pri grilovaní dochádza k odkvapkávaniu tuku z jedla, pričom kvapky tuku padajú na rozhorúčené uhlie a horia. "Výsledný dym obsahuje polycyklické aromatické uhľovodíky a tým, že dym následne stúpa späť k mäsu, dochádza k jeho kontaminácii. Tieto látky majú rakovinotvorné účinky. Navyše vystavením potravín bohatých na bielkoviny (mäsa a rýb) vysokému teplu (nad 100 stupňov Celzia) vznikajú heterocyklické amíny, ktoré taktiež majú rakovinotvorné účinky," uviedla.

Je preto podľa odborníčky dôležité dbať aj na dĺžku grilovania. Bezpečnejšie je mäso nakrájať na menšie alebo tenšie porcie, aby sa pripravilo za kratší čas, ale aby sa popritom stihlo dostatočne tepelne upraviť. Pri otáčaní je dobré mäso otočiť bez toho, aby bolo prepichnuté, napríklad použitím kliešťov alebo lopatky namiesto vidličky.
Tvorbu karcinogénov obmedzí aj marinovanie jedla pred varením

Potenciálne karcinogény v mäse je možné znížiť použitím fólie s perforovanými otvormi alebo špeciálnej dosky, ktoré možno vložiť do grilu medzi žeravé uhlíky a mäso a ktoré zároveň slúžia ako ochranná bariéra. Tvorbu karcinogénov obmedzí aj marinovanie jedla pred varením.

Je dobré podľa možností vyhnúť sa kupovaným marinádam a vopred marinovaným mäsám. Vhodnejšie sú s nízkym obsahom soli a s olivovým alebo repkovým olejom. Marinády s bylinkami (rozmarín, oregano, tymián) a cesnakom obsahujú antioxidanty a zabraňujú tvorbe nebezpečných látok v grilovanom mäse. Všetky marinované potraviny treba uchovávať v chladničke.

Zdroj: unsplash.com

Pred samotným grilovaním je potrebné mäso osušiť. Treba si dať pozor na dĺžku marinovania a nemarinovať mäso pridlho. Grilovať možno nielen mäso a ryby, ale aj zeleninu a ovocie. Chýbať by nemala ani bohatá zeleninová príloha.

Vnútornú teplotu mäsa možno kontrolovať pomocou teplomeru. Taktiež je potrebné dávať pozor na hygienu. Je dôležité mať kvalitný a očistený gril. "Akékoľvek zdravé grilovanie by bolo neúčinné, ak by sa pripálená usadenina na grile preniesla na jedlo. Navyše zvyšky častí mäsa a tuku po zahriatí by znovu začali horieť, kvapkať a dymiť. Surové mäso a ryby uchovávajte oddelene od zeleniny a iných potravín a hotové grilované jedlá ukladajte na čisté taniere, nie na tie, ktoré ich držali, keď boli surové," doplnila odborníčka.

Potrebné je dať si pozor na frekvenciu grilovania. "Grilovať počas sezóny je prijateľné dvakrát za týždeň, pokiaľ je človek zdravý, aby pečeň nebola priveľmi zaťažovaná a mohla nebezpečné látky spracovať a následne ich telo vylúčiť z organizmu," dodala Šranková.

Zdroj: TASR