S častým sedením pri počítači prichádzajú aj zdravotné ťažkosti


Viac zdravotných ťažkostí uvádzajú ženy ako muži.

Zdroj: unsplash.com

Pálenie a rezanie očí pri používaní počítačov, tabletov a mobilov v čase pandémie COVID-19 nie je pre nás oftalmológov nič nové,“ potvrdzuje výsledky Peter Žiak, hlavný odborník MZ SR na oftalmológiu.

Práca s počítačmi a obrazovkami pri dlhom používaní robí problémy všeobecne a s týmto sa lekári stretávajú často. Diskomfort a boľavé oči sa vyskytujú často u ľudí, ktorí s IKT pracujú veľmi dlho, čiže niekoľko hodí:
Typicky majú tieto problémy účtovníci, operátori či konštruktéri. V čase covidu sem pribudli študenti a učitelia, pretože prebieha online výučba. Sám mám v súčasnosti veľa mladších pacientov s týmito problémami,“ hovorí Žiak.

Slovenská online populácia pomenovala aj najčastejšie zdraviu škodlivé návyky a ohrozenia, tak ako ich vnímajú pri používaní počítačov, smartfónov a mobilov. Uvádzali súčasne viacero ohrození, ale takmer tri štvrtiny respondentov sa zhodli na nesprávnom sedení (73 %) a takmer polovica populácie uvádza ako škodlivé modré svetlo z obrazovky (46 %).

„Pokiaľ v podvečerných alebo vo večerných hodinách pracujeme s obrazovkou s prevahou modrého svetla, môže nás aktivovať a môžeme potom horšie zaspávať,“ dopĺňa odbprník.

Respondenti si uvedomujú aj ohrozenia, akými sú prejedanie sa alebo vynechávanie jedla (29 %) či slúchadlá na ušiach a hluk (19 %). Iba necelých desať percent online populácie považuje prácu s IKT vybavením za bezproblémovú.

K najčastejšiemu zlozvyku online populácie, čiže nesprávnemu sedeniu, uvádza radu fyzioterapeut Tomáš Malárik z rehabilitačného centra:
Do každodennej rutiny treba zaradiť pravidelný pohyb a správny oddych. Pri práci s počítačom môžete sedieť aj stáť, a ak pozeráte do mobilu, dajte si ho na úroveň očí. Ak človek niečo začne robiť inak, zmena sa dostaví takmer ihneď.“

Na vytvorenie návykov však každý potrebuje iný čas. „Aj po skončení protipandemických opatrení už časť práce a spoločenskej komunikácie zostane pri obrazovkách, a preto na vytvorenie návykov nikdy nie je neskoro,“ uzatvára Malárik.

Zdroj: TASR