Ako spoznať preťaženie a vyhnúť sa mu? Známky nadmernej fyzickej námahy


Ak patríte medzi športových nadšencov, možno ste sa už stretli s tým, že ste to so športom prehnali. Ako sa prejavuje fyzické preťaženie a ako s ním bojovať?

Šport je pre váš život skvelý a nevyhnutný, je však možné to s ním prehnať. To môže byť pre vaše telo a myseľ stresujúce - čo môže mať za následok preťaženie.

Preťaženie môže viesť k bolesti, nepohodliu alebo dokonca k zraneniu. Preto je dôležité mať na pamäti svoje limity a počúvať svoje telo.

Dobrá správa je, že je možné sa chrániť pred preťažením. V tomto článku preskúmame príčiny a príznaky nadmernej námahy a spôsoby, ako sa jej vyhnúť.

Ak opakovane hýbete kĺbom alebo svalom po dlhšiu dobu, môže to viesť k preťaženiu. Príčinami preťaženia môže byť:

- dlhé či náročné športovanie

- dlhá práca s kancelárskou myšou

- hra na hudobný nástroj

- písanie na počítači bez prestávky

Preťaženie môže prameniť aj z nesprávneho vykonania činnosti alebo cviku. To môže namáhať vaše svaly, kosti, kĺby a spojivové tkanivá a spôsobiť zranenia z nadmerného namáhania.

Aké sú príznaky preťaženia?

- únava

- bolesť

- tras

- stuhnutie

- slabosť, vyčerpanie, smútok

Ak sa preťaženiu chcete vyhnúť, myslite na to už pred samotnou aktivitou. Pred cvičením si rozohrejte svaly, dýchajte a priebežne oddychujte. Nikdy nechoďte za svoje limity a nesnažte sa o extrémny výkon.

Ak sa už preťaženie dostavilo, dôležitý je oddych. Dajte si pauzu od cvičenia, doprajte odpočinok svojmu telu aj hlave. Skvelé sú aj rôzne relaxačné techniky.

Zdroj: healthline.com