Chcete si pamätať svoje sny? Vedci radia, ako na to!


Vedci radia, ako si pamätať sny po prebudení

Zdroj: shutterstock.com

Podľa profesorky Deirdre Barretovej si sny lepšie pamätajú ženy ako muži, za čo podľa nej môže rozdielne hormonálne nastavenie alebo aj zvýšený záujem o sny. Ako ďalší faktor uvádza aj vek – najlepšie si sny pamätáme okolo 20-teho roku života a postupne táto „schopnosť“ upadá.

Kvalitný spánok
Dôležitú úlohu zohráva dĺžka a kvalita spánku. Zistilo sa, že tí, ktorí sa prebúdzajú pomalšie, si lepšie pamätajú sny. Spánok má dve fázy, a to REM a NON REM. REM fáza (rapid eye movement) je nazývaná aj ako taký ľahký spánok, kedy nám rýchlo kmitajú oči, spomalí sa dýchanie a upraví srdečný tep. V tejto fáze sa nám aj sníva. V NON REM fáze zažívame opak, hlboký a tvrdý spánok, kedy sa zníži kmitanie očí, teplota tela a aj aktivita mozgu a už nesnívame. Obe tieto fázy sa počas celého spánku striedajú – a teda ak sa zobudíme v REM fáze, tak je podľa vedcov väčšia pravdepodobnosť, že si sen zapamätáme.

Ako na to?
Pred spaním myslite na to, že si chcete svoje sny pamätať. Váš mozog sa bude na túto aktivitu viac sústrediť a určí ju ako prioritu. Ďalej je vhodné spať dlhšie, pretože sa častejšie vyskytne REM fáza, a teda máte väčšiu šancu si spomenúť na to, čo sa vám snívalo. Snažte sa pomaly prebúdzať a loviť v pamäti, čo sa vám snívalo a vybavovať si detaily. Vedci z Austrálie napríklad odporúčajú doplniť vitamín B6.